Sensommar utvecklas till tvådagarsfestival

Sedan tidigare står det klart att Sundsvallsfestivalen Sensommar återvänder – ännu större och ännu bättre. Nu kan vi även presentera nyheten att festivalen utvecklas till en tvådagarsfestival redan 2016. – Det känns otroligt inspirerande, säger Dino Vulic på arrangerande Höga Kusten Nöje.

I höstas kunde vi berätta att Sensommar återvänder den första helgen i augusti 2016 – större, bättre och häftigare. Första upplagan av festivalen lockade 4 200 besökare till Fältet i Sundsvall, ett positivt besked som gör att konceptet nu utvecklas vidare och kommer i år tillbaka i en ännu hårdare satsning. Målet är att växa och redan nu utökas festivalen till två dagar.

– Vi satsar mycket på att utveckla Sensommar och målsättningen är att vara en av Norrlands största festivaler om fem år. Att festivalen utvecklas från en endagsfestival till en tvådagarsfestival är därför ett steg i rätt riktning, säger Dino Vulic.

I arbetet med att växa är det dessutom viktigt att nå ut till en större målgrupp, vilket fler festivaldagar skapar bättre förutsättningar för. – I och med utökningen till två dagar kan festivalen breddas ännu mer och nå en bredare publik, säger Oscar Westerlind på Höga Kusten Nöje.

Festivalen kommer precis som förra året att ta plats på Fältet i Sundsvall, datumen 2016 är 5-6 augusti. – Som vi tidigare berättat har Sensommar valt att flytta fram datumet för att ta vara på både sommarvädret och de sista semesterdagarna, säger Oscar Westerlind.

En av festivalens viktigaste uppgifter är att erbjuda storslagna konsertupplevelser på hemmaplan. Sundsvallsborna ska inte behöva resa iväg till festivaler ute i landet för att få dansa och ha roligt. Det är också ett bra sätt att locka nöjessugna turister till staden. Sensommars utveckling är därför ett bra steg för utvecklingen av Sundsvall som evenemangstad.

– Nu kan vi tillsammans med Sundsvallsborna växa och skapa någonting vi kan vara stolta över, säger Per Johansson ägare av Ljud och Ljus Control som är en av arrangörerna.

– Det här befäster Sundsvall som en mycket bra eventstad, vi ser i statistiken att väldigt många besökare utifrån uppskattar den här typen av arrangemang, så Sensommar är ett klockrent event för Sundsvall ur många aspekter, inte minst turistekonomiskt, tillägger Maria Åslin, marknadschef Näringslivsbolaget i Sundsvall.

Sensommar kommer inom kort presentera de första artisterna för 2016 års upplaga av festivalen. Sensommar arrangeras av Höga Kusten Nöje AB tillsammans med sina två partners Ljud & Ljus Control och Läktarproffs.